Udsigt til ny shopperekord på Black Friday

Rasmus Pilegaard er seniorstrateg i investeringsafdelingen i PFA

Torsdagens Thanksgiving i USA markerede indgangen til Black Friday, der i mange lande er blevet en kæmpe shoppedag. Forbrugerne står med gode kort på hånden og solide opsparinger at købe ind for. Her forklarer PFA’s seniorstrateg Rasmus Pilegaard, hvad vi i år kan vente os af dagen

I USA giver lav arbejdsløshed og Donald Trumps skattelettelser amerikanerne flere penge til forbrug, men forbrugerne ’over there’ er ligesom fx danskerne og mange europæere blevet mere tilbageholdene med kreditkort og pung efter finanskrisen for 10 år siden. Så selvom der er udsigt til gode salgstal på Black Friday, så tyder meget på, at den store shoppedag nærmere er en anledning for forbrugerne til at flytte deres forbrug frem for samlet at bruge mere henover året i anledning af de mange gode tilbud. Det vurderer seniorstrateg i PFA Rasmus Pilegaard.

”Der er udsigt til et usædvanligt robust og stærkt salg på Black Friday i USA. Forbrugerne har pengene, tilliden og lysten til at kaste sig ud i de mange gode tilbud. Det viser alle nøgletal. Ud fra et markedsmæssigt synspunkt skal man passe på med at overvurdere betydningen af en fremgang i salget i anledning af Black Friday. En lavere salgspris på produkterne betyder noget for virksomhedernes indtjening og overskud, og samtidig ser vi en tendens til, at forbrugerne i takt med udbredelsen af disse ’shoppedage’ planlægger deres forbrug efter, hvornår de kan få rabat på den vare, de alligevel ville have købt,” siger Rasmus Pilegaard.

Han tilføjer, at hvis investeringsstrategerne globalt ligger vågne om natten op til Black Friday, så er det ikke af frygt for markedernes reaktion på et dårligt salg, snarere at de er i gang med at shoppe gode Black Friday tilbud på nettet, som ofte åbner allerede om aftenen dagen før og varer henover weekenden.

Både i Danmark, USA og nabolande som fx Tyskland, Sverige og Holland bliver det nok en Black Friday-forbruger, der har en tendens til at være mere prisbevidst, men som har plads i privatøkonomien til at købe stort ind. Så vi kan godt regne med, at der bliver brugt rigtig mange penge på Black Friday, og måske ser vi også en mindre stigning fx i Danmark, men det bliver i høj grad fra sunde opsparinger og ikke for lånte penge

Mere ’båndbredde’ i forbrug

Rasmus Pilegaard peger i den forbindelse på, at man ser en klar tendens til, at mere handel rykker online - også i forbindelse med Black Friday. Og udover at det kan være mere bekvemt, så øger nethandlen også mængden af varer, der kan sælges, og samtidig er det lettere at sammenligne priser, hvilket skærper konkurrencen og potentielt presser indtjeningen hos virksomhederne ved store udsalg som fx Black Friday.

”Det ubehag der er ved at holde i kø til en parkeringskælder før, man kan komme ind i et stopfyldt storcenter, det bliver ligesom fjernet, når folk handler på nettet. Samtidig kan man også nå at købe mange flere ting, når man klikker sig rundt på nettet i stedet for at stå i kø i forretningerne. Samlet kan man sige, at der med nethandlen er kommet større båndbredde for det potentielle salg i forbindelse med Black Friday,” siger seniorstrategen. 

Fornuftige forbrugere efter krisen

Amerikansk privatforbrug udvikler sig rigtig solidt, og i sidste uge viste vækstraterne for detailsalget, at forbruget var steget med 4,6 pct. år til år. Det er på højde med sidste år – hvor niveauet i forvejen var højt. Derudover er forbrugertilliden i top og arbejdsløsheden er på det laveste niveau i 48 år.

”Trumps skattelettelser har været med til at give amerikanerne flere penge mellem hænderne, hvilket kan løfte privatforbruget yderligere. Denne tendens har vi set de seneste måneder, men det er værd at bemærke, at tidligere på året blev en stor del af pengene sparet op. Samme mønster med et mere forsigtigt forbrug ses i andre vestlige lande, hvor krisebevidstheden stadig hersker efter de tidlige 00’ere, hvor mange gældsatte sig hårdt for at købe forbrugsgoder,” siger Rasmus Pilegaard og fortsætter:

”Både i Danmark, USA og nabolande som fx Tyskland, Sverige og Holland bliver det nok en Black Friday-forbruger, der har en tendens til at være mere prisbevidst, men som har plads i privatøkonomien til at købe stort ind. Så vi kan godt regne med, at der bliver brugt rigtig mange penge på Black Friday, og måske ser vi også en mindre stigning fx i Danmark, men det bliver i høj grad fra sunde opsparinger og ikke for lånte penge.”